Wallis 2005

Saas Balen

Grote waterval bij Saas-Balen.

Wallis

In 2005 zijn we naar Zwitserland, Wallis op vakantie gegaan.

Een groot 6 persoons vakantiehuisje in het plaatsje Filet/Moerel hadden we gehuurd, zodat mijn ouders daar ook enkele nachten konden verblijven. We hebben prachtig weer gehad en de jongens hebben met de korte broek in de sneeuw gestaan. Zwitserland is wel erg duur in vergelijking met Nederland, maar we hebben dat opgelost door bijvoorbeeld niet een ijsje op de vuist kopen, maar een pak ijsjes bij een supermarktketen te kopen. De kaarten voor trein/kabel zijn erg duur, maar kijk naar de mogelijkheden voor gezinskorting en/of Swisscard, waarmee je korting kunt krijgen. Een geweldige vakantie hebben we gehad.

______________________________________________________________________________

In Mörel hebben we de lift omhoog genomen naar Moosfluh, Dit prachtige uitzicht hadden we toen we de lift uitstapten. Met onze jongens (10 en 11 jaar) hebben we gelopen naar Hohfluh, een stoeltjeslift die ons weer naar het dal bracht. Een retourticket kan voor beiden worden gebruikt (Moosfluh/Hohfluh-Mörel)Het is een erg mooie wandeling en op het eind van de vakantie zei mijn jongste zoon, dat hij dit het mooiste van de hele vakantie vond. ( Niet dat de rest zo saai was hoor ;p). Ik zou denk nu zelf de wandeling andersom maken, dus van Hohfluh naar Moosfluh, omdat je dan het mooist op het laatst krijgt en je ook tegen de gletsjer aankijkt.

Aletschgletsjer

De Aletschgletsjer is de grootste gletsjer van de Alpen. Er zijn verschillende wandelingen te maken in dit gebied.

Brigerbad

Mooi buitenzwembad in Brig.

Zermatt

In Zermatt reden we met de trein, (gornergratbahn) naar de top, de Gornergrat. Het was een schitterende reis met telkens de Matterhorn in ons vizier.

Zermatt is een autovrijplaatsje. Op een grote parkeerplaats , bij Täsch, kan men de auto neerzetten. Wij hebben de terugweg ook met de trein gedaan, maar een volgende keer, we waren met mijn ouders, zou ik zeker een gedeelte lopend afleggen. Vooral de route naar het meer Riffelsee, moet erg mooi zijn. En vandaar uit kan men weer de trein naar Zermatt nemen. Om de hele route wandelend af te leggen moet nogal zwaar zijn en vooral een aanslag op je knieën zijn.

Binn

De omgeving bij Binn staat bekend om zijn mooie gekleurde stenen en kwartskristallen. Bij deze rivier zijn we op zoek gegaan naar prachtige stenen. Kinderen vinden dit ook altijd een leuke bezigheid.

Het was prachtig weer, meer dan 30 graden en in korte broeken en t-shirts namen wij de metro (gaat via een tunnel onder de ijsmassa van een gletsjer door) omhoog naar een hoogste roterende restaurant ter wereld, dat zo schitterende vergezichten biedt op het landschap. Dom, dom dat we geen moment eraan hadden gedacht dat het daar ook veel kouder zou zijn. In de tunnel waren we al aan het verkleumen, maar gelukkig scheen de zon en boven in de sneeuw (je kunt er ook naar buiten, en voor de kinderen was het ook gaaf om bij 30 graden in de sneeuw te zijn) was het heerlijk. Daar is het ook mogelijk en ook leuk voor de kinderen, om een ijsgrot, uitgehakt in de gletsjer te bezichtigen. Dus mijn tip: Ook al is het + 30 graden, boven in de bergen, in de eeuwige sneeuw, is het een stuk kouder ;p

Saas Fee

Saas Fee is een echt wintersportresort, maar ook in de zomer is het er mooi om hier na toe te gaan.